Kisah AKU Dulu...

Disaat aku lahir kedunia,disaat aku mengenali semua, tidak pernah aku ucapkan perkataan ayah,abah.... genap aku didalam pantang mak aku,42 hari... abah telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di sisi kmi semua, abah telah pulang mengadap ilahi krana sakit yang dialaminya...hanya tangisan rintihan yang aku laungkan disaat abah pergi ,itu yg diceritakan mak, pada saat itu aku msih tidak tahu erti sebuah kehilangan, entah kenapa aku menangis.... hari berlalu, masa beredar.. aku semakin besar,aku sudah petah berkata, aku pandai bersuara.. hanya perkataan mak yg lahir dri mulutku... tiba masa otakku mula berfungsi, masa inilah baru aku tahu yang aku tidak mmpunyai abah,,melihat kwan-kawan aku bersama ayah mereka, bermain,bermesra, semuanya mmbuatkan aku cemburu dan bertanya, knapa aku x dapat mcm apa yg mereka dapat... rsakan mcm semuaa ini tidak adil buat aku... abg2 dan kakak juga dapat merasai , tpi kenapa aku saja yang x dapat merasai kasih sayang seorang ayah,aku pun nak juga sahut nama ayah, mungkin boleh menyahut, tpi pastinya tiada jawapan, hidup aku bgaikan tidak lengkap,tidak lengkap dengan sesuatu yg x dapat aku lengkapkan semula... kekurangan yang amat aku rasai dalam hidupku..

selepas aku mula belajar membaca, menulis, mengira dan hal-hal agama dan dunia.. ada 1 benda yg aku terfikir sendiri, alhamdulillah ada hikmahnya juga aku x berayah... aku x perlu risau tentang dosa aku dengan ayah, aku x pewrnah berdosa dengan ayah, aku x pernah tengking ayah,aku x pernah nak berkasar dengan ayah... tpi semua x sama dengan kebahagian yg orang lain kecapi dalam keluarga, peritnya hari yang aku lalui, kosong... sesuatu yg istimwa tidak terisi...

Tpi aku bersyukur, dalam kekurangan ini aku diberikan seorang ibu yang sangat tabah... mak.... kau adalah segalanya dalam hidup aku, mak sngat tabah dlam membesarkan kami berempat, selepas abah meninggal mak la ayah mak lah ibu, mak sangat tabah menempuhi liku2 hidup kami, mcm2 kerja yang mak lakukan nak besarkan kami semua, melayani perangai aku yang bnyak kerenah ni,mnyara makan minum,pakai kami, mendidik dan mengasuh kami... mak mmg gigih berusaha sehinggalah kami besar... susah payah, perit mak masih aku rakam dan simpan dlam minda aku, aku msih ingat mcm mna mak mngayuh basikal pergi bekerja, sebelum subuh sdah bangun sediakan barang untuk berniaga,siang malam mak melakukan sesuatu untuk membesarkan kami semua...18 tahun umur aku ,aku dibesarkan dirumah kayu yang yg hmpir menyembah bumi,yang x mmpu menampung aku lagi.. dan sekarang kami dihadiahkan sebuah rumah batu oleh abang aku sendiri.. aku percaya ini adalah hadiah yg indah atas titik peluh ibu membesarkan kami oleh abg aku, mak berjaya melahirkan abg sebagai seorang engenier,juruteknik,kakak seorang guru.... mak berjaya mendidik semua anaknya sehingga ke ipta... skrang aku menunggu masa depan aku pula bagaimana... abg ,kakak smua telah berjaya.. hanya tinggal aku yg msih belajar ilmu dunia untuk turut berjaya... keperitan dalam kesusahan yang harus aku jadikan iktibar kdang2 aku lupa... aku sekarang lebih bnyak berfoya-foya.... suka mmbuang msa..bgaimna lah agakny msa depan aku nnti, dengan perangai aku yang mcm ni........(copy note aku d fb)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...